Férges almák az utakon
Gondoltak már arra, hogy sok olyan autó fut az utakon, ami nem különbözik a férges almától: kívül gyönyörűen néz ki, de belül már ki van rágva. Így járnak azok a kocsik, amiket karambol után csak úgy-ahogy pofoznak ki: a festék mindent eltakar, de még egy baleset esetén a bennülőket már szinte semmi sem védi. A Skoda bemutatta, hogy még a szakműhelyek javítása sem adja vissza az eredeti biztonságot, ha mellőzik a gyári javítási technológia használatát. Képzelhetjük, milyen passzív biztonságra számíthatunk, ha a külföldön totálkárosra tört autót úgyszólván csak glettelés és festés révén hoznak eladásra kész állapotba lelkiismeretlen vállalkozók.
„Egy szakszerűtlen javítás kevésbé időigényes és olcsóbb, de nagy kockázatnak teszi ki az utasok biztonságát egy ismételt ütközés esetén” – állapította meg a szakértő az alábbi kísérletet követően.
Egy piros és egy kék Octaviával végeztek a DEKRA Automobil a.s. Praha műszaki szakértői által felügyelt törésteszteket annak bemutatására, hogy milyen hatással vannak a különböző javítási módszerek a gépkocsik biztonsági jellemzőire.
Octaviak a 30 km/órás sebbességgel történő törés után
Mindkét kocsinak oldalról, 30 kilométeres sebességgel hajtották neki a bakot, csak éppen a kéket a gyári előírások szerint javították ki egy cseh márkaszervizben, a pirosat viszont a nem. Aztán a helyreállított autókat egy újabb, ezúttal 50 kilométeres oldalütközésnek tették ki. Ennek eredményeként a piros autó próbabábuja súlyos sérülést jelzett, míg a kék autóé ezt a karambolt is megúszta.
A különbség oka, hogy az első ütközés után a márkaszerviz a B-oszlop, a küszöb, az oldalfal, a tető és az ajtók javítását gyári eredeti alkatrészek felhasználásával végezte el a kék Octavián. A másik jármű a KTI laboratóriumába került, ahol a B-oszlopot hidegen húzták ki, az oldalfal alsó felét pedig részben kivágták és cserélték. Ez az eljárás az oka a szerkezeti szilárdság csökkenésének. A kivágott alkatrész nagymértékben hozzájárult ahhoz a deformációhoz, ami súlyos személyi sérülések bekövetkezését jelezte a második töréstesztnél.
Az Octaviak az 50 km/órás sebbességgel történő törés után
A legfrissebb gyári előírások szerint végzett javítás esetében nem történt semmilyen torzulás a személygépkocsik karosszériájának szerkezetében, és biztonsági paramétereik megegyeztek egy új jármű paramétereivel. A nem megfelelő eljárással javított piros Octavia második töréstesztjéna B-oszlop ott tört el, ahová az új oldalfalat felerősítették.A küszöb hideg kihúzatása szintén csökkentette a teljes padlólemez és a B-oszlop alsó elemének szilárdságát.
A biometrikus analízis eredményei alapján, a hivatalos eljárások szerint javított kék gépkocsi járművezetője a legrosszabb esetben mellkasi zúzódásokkal járó sérüléseket szenvedne vagy 1-2 egyszerű bordatörést. A járművezető többi testrésze valószínűleg nem szenvedne jelentős sérülést.
Ezzel szemben az a járművezető, akinek a kocsiját nem a legfrissebb javítási utasításokkal összhangban javították meg, a megismételt ütközés esetén súlyos mellkasi sérüléseket szenvedne, pl. legalább 3 bordatörést és belső szervi zúzódásokat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.