Ne járjon pórul kétes eredetű használt autóval!
Az elmúlt év dereka óta folyamatosan széles az olló az újonnan forgalomba helyezett és a külföldről hozott személyautók száma között. Tudjuk, hogy ez amiatt következett be, mert a világjárvány miatt alkatrészellátási nehézségekkel küzdenek az autógyártók, és egyszerűen nem tudják kielégíteni a keresletet. A piac azonban igényli az autókat, így egyre többen vásárolnak külföldről származó használt autókat.
Pedig a magyar használtpiac is élénk, de sokan úgy vélik, a használtimport olcsóbb kínálatot jelent. A tény ezzel szemben az, hogy Nyugat-Európa éppúgy küzd az új gépkocsik kibocsátásának szűkülésével, ami a nyugati használt autó árakat is magasba lökte. De amellett, hogy a kereslet nyugaton is felhajtja az árakat, téves az az elképzelés, hogy a külföldi beszerzéssel jobban jár a magyar vásárló.
Új és használt autó forgalomba helyezés. Forrás: Data House
Hogy ezt alátámasszuk, vegyük azt a végtelenül ritka ideális esetet, hogy a nyugat-európai kereskedő nem pörgette vissza akár 100 ezer kilométerrel is a kilométerórát, és az általa kínált gépkocsi átesett az előírt rendszeres szervizeken.
Ha tehát ebből az optimális esetből indulunk ki, akkor bárki nyugodtan összehasonlíthatja egy általa kiválasztott konkrét modell németországi hirdetési árait mondjuk a https://www.mobile.de/ honlapon a magyarországi kínálattal – mutatott rá Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója, aki szerint még úgy is érdemes elvégezni az összehasonlítást, ha tudjuk, hogy a meghirdetett ár csak az eladó vágyát jelzi, de azt nem tudni, a vételár végülis mennyivel volt kevesebb.
Tegyük fel, hogy az évjárat, a futásteljesítmény és a szerviztörténet megegyezik a németországi és a magyarországi hirdetményben, és még az árszint is hasonló. A magyar vásárló ekkor boldog lehet, arra gondol, hogy erre márpedig le kell csapni, ám Tóth Péter a tapasztalatai alapján lehűti a kedélyeket.
„Egy használt autó vásárlás még akkor is kihívás, ha a magyar szabadpiacon vásárol az ember, külföldön viszont kapcsolatokra, nyelvtudásra is szükség van, mert az autó minőségéről, szervizelőzményeiről kell informálódni, nem is beszélve arról, hogy nem csak más nyelvi közegben, hanem adott esetben más jogszabályi környezetben kell eligazodni, ha a szavatossági jogunkat érvényesíteni akarjuk”.
Új gépjármű forgalomba helyezés. Forrás: Data House
Tóth Péter azt is hangsúlyozta, hogy szerződést csak a tulajdonos eladó jelenlétében szabad aláírni, ismeretlen tulajdonostól nem szabad autót vásárolni, mert a későbbiekben egy ilyen személyt vagy céget soha nem érünk majd el probléma esetén.
„Csak akkor érdemes autót importálni, ha ismert a forrás. Amennyiben nincs meg a megfelelő kapcsolatrendszer, lényegesen nagyobb kockázatot vállal a vevő” – véli Czifrik Attila, az 50 éves jubileumát ünneplő Óbudai Autójavító használtautó értékesítője, hozzátéve, hogy az idősebb járműveknél arról is szükséges tájékozódni, hogy Magyarországon egyáltalán üzembe helyezhetők-e, és a károsanyag-kibocsátásuk nem haladja-e meg a hazai normákat, mert kellemetlen, ha már megvan minden papír, ki van fizetve az autó, és az utolsó pillanatban kiderül, hogy nem lehet közlekedni vele a hazai utakon.
De legyünk optimisták: a példánkban szereplő tökéletes autót sikerül elfogadható áron megvásárolni, viszont akkor még mindig nem értünk célba. Ha valaki magánszemélyként külföldön vásárol autót, az ottani áfát kell megfizetni, ám ezután következik a szállítási költség, a magyar műszaki vizsga díja, az itteni regisztrációs adó, valamint a rendszám megvásárlása.
A tapasztalatlan magánszemélyek dolgának „megkönnyítésére” – a használtimportra – hosszú ideje alapítanak vállalkozásokat, azonban ezek többnyire tiszavirág életűek, amiket trükközésekre hoznak létre, aztán a jóhiszemű vásárló futhat a pénze után.
Sajnálatos ugyanakkor, hogy a használtan importált kocsik közel kétharmada idősebb tíz évesnél.
Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná fognak válni, vagy gazdasági totálkárosok lesznek. Hogy miért? Mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás öreg autók tisztességes rendbehozatala. Ha a 600-700 ezer forintért vásárolt autón valami elromlik, és azt mondják, 200 ezer a javítása, akkor mindenki meghökken, a kocsi pedig megy a bontóba. A működőképesség visszaállítása ugyanis nem értéknövelő beruházás. A kocsi attól még tizenéves marad, és a piac ennek megfelelően árazza be.
A témáról bővebben a Neppermentes övezet legújabb adásában tájékozódhatnak, amely elérhető a Spotify, az Apple Podcast, a Deezer, az Amazon és a Google Podcast csatornákon, valamint a Das WeltAuto YouTube-csatornáján is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.