Miért nem jó bármilyen akku a start-stop rendszerhez?
Nem ritka az olyan autóvezető, aki kikapcsolja a start-stop rendszert, mert zavarja, ha időnként leáll a motor. Ilyen esetben semmi baj nincs, csak azt kell tudomásul venni, hogy a gépjármű nem fogja teljesíteni a gyár által megadott fogyasztási normát, hiszen egy-egy hosszú pirosnál akár egy percig is ketyeg a motor.
Másvalaki nem kapcsolja ki, és azt veszi észre, hogy a motor hol leáll, hol nem áll le, ha várakozni kell a közlekedési lámpáknál. Ennek az az oka, hogy a start-stop rendszerben működő elektronikák nagyon sok vezérlőegységtől és nagyon sok jeladótól vesznek információkat, és ezek összessége alapján döntik el, hogy a motor leállítható-e, vagy sem – magyarázza Válint Péter, a Porsche Pest szervizvezetője.
A Start-stop rendszer működéséről korábban itt írtunk már.
A döntésben mindenek előtt a motor hőfokára támaszkodnak (a rendszer nem aktiválja a start-stop funkciót, amíg a gépkocsi motorja el nem éri el az üzemi hőmérsékletet), de szerepet játszik a start stop akkumulátor töltöttsége, a bekapcsolt elektromos fogyasztók száma is. Ha megy a fűtés, az ablak- és ülésfűtés, be van kapcsolva a fényszóró, esetleg még a laptop is töltődik, olyan magas az áramfelvétel, hogy az elektronika úgy dönt: nem állítja le a motort, mert ennyi fogyasztóval nem minden esetben biztosítható a gépkocsi motorjának későbbi indíthatósága. De megszakíthatja a start-stop rendszer működését akár az is, ha a klímaberendezésen beállított hőmérséklet több mint 8 fokkal eltér az utastér hőmérsékletétől.
A start stop rendszer hátrányai
A start-stop rendszer tehát arra vigyáz, hogy semmiképpen se károsodjon a motor. Az ilyen autóknál azonban arra különösen kell ügyelni, hogy ha 5-6 éves használat után tönkre megy a síklemezes AGM akkumulátor, ugyanolyanra kell kicserélni, mint amivel a gyár ellátta. A start-stop rendszerrel ellátott gépkocsik elektronikája által engedélyezett töltőfeszültség ugyanis magasabb, mint hagyományos társaiké, ez a magasabb töltőfeszültség szükséges a gyakoribb indítások miatt nagyobb terhelésnek kitett akkumulátor gyorsabb feltöltéséhez. A magasabb töltőfeszültség és a gyakori motorindítások miatt egy hagyományos ólom-akkumulátor a start-stop rendszerrel nagyon rövid idő alatt tönkremegy, hiába felelne meg az amperóra szám, vagy az indítóáram tekintetében. Ráadásul az a vezérlőegység, ami az akkumulátort figyeli, és az adatok alapján eldönti, aktiválja-e a start-stop rendszert, nem tudja értelmezni az ólom-akkutól érkező jeleket, mert annak teljesen más a kisülése. Ez a fő oka a start stop rendszer hibáinak, amely felléphet a gépjármű működése során – hívja fel a figyelmet Válint Péter.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.