A Dakarra készült: Audi RS Q e-tron 2024
Továbbra is folyamatosan fejleszti RS Q e-tron versenyautóját az Audi, hiszen januárban már harmadik alkalommal áll rajthoz alacsony károsanyag-kibocsátású járművével a világ legkeményebb sivatagi raliján, a Dakaron.
A márka büszke arra, hogy 2022 óta az RS Q e-tron hat Dakar Rali szakaszgyőzelemmel és további huszonkét, napon belüli dobogós eredménnyel mutatta meg, mire képes.
A 2024-es versenyre nyár eleje óta készülő fejlesztőcsapat több fő témakörre összpontosított. Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz Dakar Ralin bekövetkezett balesetei arra késztették az Audit, hogy még tovább növelje a biztonságot. „Az volt a célunk, hogy mérsékeljük a nagy ugratók utáni földet éréskor adódó maximális függőleges lassulást” – mutatott rá Leonardo Pascali, a projekt új műszaki vezetője.
A rugók, lengéscsillapítók és a felfüggesztések határolóütközőin végzett munkájukkal a mérnökök kedvezőbben alakíthatták a terhelés egy részének időbeli eloszlását, az autó általános teljesítménye szempontjából is meghatározó, optimális működést téve lehetővé a teljes futómű számára.
A fejlesztések során a bennülők olyasfajta kemény frontális földet érések alatti védelmét is szem előtt tartották, amilyen például Carlos Sainz a 2023-as Dakar Ralin bekövetkezett, borulással végződött második balesete során fordult elő. A vázszerkezet első végén kialakított szénszál erősítésű műanyag (CFRP) ütközőboksz hosszabb lett, ám a terepen oly fontos első terepszög korlátozása nélkül. Az új konstrukció a korábbiaknál hatékonyabban nyeli el az ilyen balesetek során fellépő energiákat.
Mivel az RS Q e-tron a legnehezebb körülmények között is igen megbízható versenyautónak bizonyult, az Audi Sport szakemberei immár a részletekre koncentrálhattak a megbízhatóság terén. Eddig a kisebb kövek könnyen beszorulhattak a keréktárcsa, a féktárcsa és a függőcsap közé, olykor jelentős károkat okozva és többször is időigényes kerékcserére kényszerítve a versenyzőket. A függőcsap új rögzítőelemei most nagyobb távolságokat tesznek lehetővé az egyes elemek között, a kövek így könnyebben távozhatnak.
Annak érdekében, hogy az új, robusztusabb gumiabroncsok tömegnövekedése ellenére is még közelebb sikerüljön kerülni a 2100 kilogrammban meghatározott minimumtömeghez, a tervezők számos különböző alkatrész súlyát optimalizáltak. Ez éppúgy érintette a karosszéria hátsó borítását, mint a kisebb féknyergeket, de a navigátor lábtartója sem maradt ki. A szabályzat emellett kismértékben a teljesítmény-tömeg arány viszonyán is változtatott az Audi T1U-modellje és a T1-osztályban szereplő ellenfelei között, az elektromos motorok a 2023-as szezon eleji 263 kW maximális teljesítménye (a hatékonysági koefficienssel együtt) a Dakar Rali alatti szabályváltozás eredményeképpen 271 kilowattra nőtt, 2024 januárra pedig 286 kilowattra emelkedik. Az előírások ugyanakkor 10 kilogrammal 2010 kilogrammra emelték a vetélytárs T1-modellek megengedett minimumtömegét.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.